O tom, že Ježíš existoval, dnes snad už nikdo nemůže pochybovat. Někteří však ještě pochybují o tom, že vstal z mrtvých. Ti možná přijali děravou konspirační teorii vymyšlenou jeho židovskými oponenty.

O jakou teorii jde? Píše se o ní už v Bibli. Matouš popsal, co se dělo poté, co bylo Ježíšovo tělo uloženo do skalního hrobu, jehož vchod byl zatarasen velikým kamenem:

u Piláta shromáždili velekněží a farizeové 63a řekli: „Pane, vzpomněli jsme si, že onen svůdce ještě za svého života řekl: ‚Po třech dnech vstanu. ‘ 64Rozkaž tedy, ať je do třetího dne hrob zajištěn, aby nepřišli jeho učedníci, neukradli ho a neřekli lidu: ‚Vstal z mrtvých.‘ A bude poslední blud horší než ten první.“ 65Pilát jim řekl: „Máte stráž. Jděte a zabezpečte to, jak umíte.“  66Oni pak šli a zabezpečili hrob tak, že zapečetili kámen a postavili k němu stráž. (27,62-65)

Typ židovského hrobu z prvního století s kamenem na jeho uzavření. Alistair CC BY SA 2.0

Typ židovského hrobu z prvního století s kamenem na uzavření vchodu. Alistair, CC-BY-SA-2.0

Při vzkříšení se ale velekněžím a farizeům zkřížily plány, protože stráže nedokázaly hrob uhlídat:

..nastalo veliké zemětřesení, neboť Pánův anděl sestoupil z nebe, přistoupil, odvalil kámen a posadil se na něm. 3Jeho vzhled byl jako blesk a jeho roucho bílé jako sníh. 4Strachem z něho se strážci roztřásli a zůstali jako mrtví.  (28,4-5)

Co tedy ti ubozí strážci udělali?

..někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím všechno, co se přihodilo. 12Ti se shromáždili se staršími, poradili se a dali vojákům hodně peněz 13se slovy: „Řekněte: ‚Jeho učedníci přišli v noci, a když jsme spali, ho ukradli.‘ 14Doslechne-li se o tom vladař, my ho uchlácholíme a vás zbavíme starostí.“ 15Oni vzali peníze a učinili, jak byli poučeni. A tato zpráva je mezi Židy rozšířena až do dnešního dne.

Toto je biblický záznam vzniku konspirační teorie. Kde je její slabina? Asi vás to také už napadlo: Jak by mohli ti strážci vědět, kdo Ježíšovo tělo ukradl, když spali, jak měli tvrdit? Kdo tomu chce i přesto věřit, tomu zřejmě taková logická vada nevadí.

Bibličtí badatelé se snažili zjistit, kdo byli ti strážci, kteří hrob hlídali, protože i když řecký text, z něhož se překládá do národních jazyků, svědčí spíše o tom, že to byla chrámová stráž farizeů, ponechává určitý prostor i pro domněnku, že střežit hrob mohli i římští vojáci.

Když Pilát řekl: „Máte stráž“, mohlo to buď znamenat, že jim ji v tu chvíli dal, nebo také, že jim připomněl, že mají přece svou vlastní stráž – tu, která přišla do Getsemanské zahrady Ježíše zajmout a pak ho hlídala do předání Pilátovi, kterou by měli použít.

Hledáme-li v řeckém textu, kdo vlastně hrob hlídal, moc nám nepomůže, když se podíváme na použitá řecká slova, protože v Mt 27,65-66 a v Mt 28,11 je slovo kustodia (hlídka, stráž), v Mt 28,4 je slovo terountes (střežící) od slovesa tereo (střežit, hlídat, chránit), ale v Mt 28,12 je použito slovo stratiotes (voják, bojovník), což je slovo jinde v textu používané pro římské vojáky. Proti tomu ale svědčí fakt, že kdyby usnul na stráži římský voják, byl by ten spánek jeho posledním.

V hebrejském Matoušovi Šem-Tova je pro strážce slovo ŠMR, jež znamená střežit, a to jak v Mt 27,65-66 tak v 28,4 a také v 28,11. Avšak v 28,12 máme perlu: Je tu napsané, že nejvyšší kněží, kteří se radili se staršími, dali mnoho peněz farizeům (peruším). Z toho je jasné, že ti, kdo střežili Ježíšův hrob, byli farizeové, chrámová stráž, která měla svého velitele, řecky strategos (Lukáš 22,4.52).

Kdo se chce dozvědět víc o hebrejském textu Matouše Šem Tova, může se podívat semTady se zase můžete dozvědět o zemětřesení, které Ježíšovo ukřižování i vzkříšení provázelo.

A tady se můžete dozvědět, jak ta konspirace pokračovala.

Zdroj: