Osvobození z otroctví krok za krokem?

Příběh o tom, jak Izraelci úpěli v Egyptě pod nucenými pracemi, jak k nim byl poslán Mojžíš, aby je vyvedl, aby mohli uctívat jediného Boha, jak je faraon nechtěl pustit a na Egypt bylo proto sesláno deset ran, až po desáté ráně Izraelcům dali zlato, stříbro a jiné cennosti, aby co nejrychleji odešli (bylo to jejich Bohem určené vyrovnání za léta otrocké práce). Ten příběh asi všichni znají – kdo ne, ať si přečte příslušná místa ve 2. knize Mojžíšově zvané též Exodus. Řada studií se zabývá dokládáním toho, že rány byly cíleny jedna po druhé proti deseti egyptským božstvům; za nejvyššího boha byl považován bůh slunce Ra, jehož zastupoval fa-ra-on. Ve skutečnosti to byla tato božstva, co drželo Izraelce v zajetí. 

Uvažme tuto možnost: Co když je tzv. deset ran egyptských, jimiž byli Izraelci uvolněni z otroctví, nikoli uvedeni do svobody, jen jednou stranou mince. Co chybělo k tomu, aby skutečně do svobody vešli? Existuje nějaký protějšek, nějaká druhá strana mince, která jim mohla pomoci do svobody skutečně vejít?

Pokud ano – co by tím mohlo být? Deset ran – deset čeho?

Jistě vás už také, jako řadu jiných, napadlo, že deset přikázání, která dostali na hoře Choréb (což znamená „poušť“) zvané též Sínaj (s významem „trnitá“), by jako prostředek k uvolnění z otroctví mohla být protějškem oněch deseti ran. Mají něco společného? Podívejme se blíže na to, co by je mohlo spojovat; zde je jejich výčet:  

Egyptské rány

Přikázání

1

Krev

Já jsem Jehovah - nebudeš mít jiné bohy

2

Žáby

Nevytvoříš si modly

3

Komáři

Nevezmeš jméno Boží nadarmo

4

Mouchy

Svatý den odpočinku budeš ctít

5

Dobytčí mor

Cti otce a matku

6

Vředy

Nezabiješ

7

Krupobití

Nebudeš cizoložit

8

Kobylky

Nebudeš krást

9

Tma

Nebudeš lhát o svém bližním - pomlouvat ho

10

Smrt prvorozených

Nebudeš závidět (dům, manželku, dopravní prostředky)

1 – Jehovah daroval život, projevem čehož je krev. Je to jeho univerzální dar celému stvoření na celém světě, lidem (nejen Židům a Egypťanům) i živočichům. Dokonce i rostliny obsahují krevní barvivo - hemoglobin. Že by proto mohli krev „vyvolat“ i faraonovi zaklínači?

2 – Modly jsou něčím podobné žabám – nafukují se a skřehotají. Nadělají spoustu hluku, ale jejich užitek je prakticky nulový. Některé vylučují jedovaté sekrety. Šípové žáby jsou natolik jedovaté, že šípy namočené do jejich jedu působí smrtelná zranění. Až sem dokázali zázrak zopakovat i faraonovi zaklínači.

3 – Braním Božího jména nehodně lze hodně ublížit. I malí komáři (stejně jako malý úd – jazyk) dokážou člověka poštípat tak, že musí do nemocnice. Co znamená brát jméno Boží nadarmo či nehodně? Vydávat vlastnosti jeho protivníků za jeho vlastní? Předkládat jeho falešný obraz? Falešně vykládat Písmo, neboť jeho jméno je Slovo Boží? Nakládat nehodně s Tím, který sám je tímto Slovem?

To, co se týká Božího jména, už zaklínači napodobit nedokázali..

4 – pokud ctíme den odpočinku jako svatý, máme pokoj (nejen) od much (vzpomeňme, že Beliál znamená „pán much“). V této souvislosti nelze nevzpomenout, že v chrámu se obětovaly tisíce obětí, vytekly hektolitry krve, ale ani přes horko tam žádné mouchy prý nebyly, neboť to bylo místo svaté.

5 – Jak souvisí dobytčí mor (deber) s úctou k rodičům? 1Pa 21,14 i 2Sa 24,15 uvádějí příběh Davidova selhání, když nechal spočítat lid, zvlášť bojeschopné muže, a v důsledku toho poslal Jehovah anděla s ranou moru na lid. David viděl, jak tento lid hynul jako ovce, stejně jako stáda dobytka v Egyptě. Rána se zastavila na místě slitování: tam, kde Abraham obětoval Izáka, a kde byl později ukřižován Ježíš.

Máme možná dnes problém vůbec pochopit, čím vlastně David zhřešil – je tolik různých databází a evidencí, osob a dalších subjektů, že nám přijde normální být evidován/a – v centrální evidenci obyvatel, v evidenci pojištěnců sociálních, zdravotních i jiných pojišťoven, v registru řidičů motorových vozidel.. v samotné evidenci problém nejspíš nebude – problémem bude motiv, proč evidenci trvající skoro deset měsíců vůbec vytvořili. Jelikož šlo hlavně o sčítání bojeschopných mužů, David nejspíš upadl do pokušení spoléhat na rámě člověka místo na Jehovah, a tím i pod zlořečenství popsané v 17. kapitole Jeremiáše (v. 5-6). Je to pochopitelná lidská slabost, ostatně David si to brzo uvědomil a činil pokání.

Jak ale souvisí tato rána s úctou k rodičům? Třeba tak, že pokud spoléháme na to, co rodiče vytvořili a nashromáždili pro nás - své děti, a to natolik, že bereme rodiče jenom jako zdroj svého zaopatření (jako zpočátku ten marnotratný syn), pak se vystavujeme dopadu různých morových ran (rakoviny apod.) a umíráme předčasně?

6 – Jaká je souvislost vředů (šechín) a zabíjení? Ví to někdo? Každopádně je zajímavé, že Dt 28,35 popisuje prokletí v důsledku neposlušnosti příkazů Jehovah, „Jehovah tě raní na kolenou i na stehnech nejhoršími vředy, z nichž se nikdy nevyléčíš, od hlavy až k patě“ stejně jako ránu, kterou byl napaden Job: „ranil Jóba od hlavy k patě ošklivými vředy“ (Job 2,7). Pokud je Job, o němž Jehovah prohlásil, že je spravedlivý, předobrazem či symbolem Mesiáše, je možné říci, že je to obraz o tom, že Mesiáš vzal na sebe důsledek trestu za naši neposlušnost příkazům Jehovah, včetně těch o zabíjení?

7 – Další hádanka: Jaká může být souvislost mezi krupobitím přinášejícím smrt všemu živému, a cizoložstvím? Ozeáš 4, 1-3 píše: „Slyšte slovo Jehovah, synové izraelští! Jehovah vede při s obyvateli země, protože není věrnost ani milosrdenství ani poznání Boha v zemi. Kletby a přetvářka, vraždy a krádeže a cizoložství se rozmohly, krveprolití stíhá prolitou krev. Proto země truchlí, chřadnou všichni její obyvatelé, polní zvěř a nebeské ptactvo; hynou i mořské ryby.“ Zde je jasná souvislost mezi nevěrností, cizoložstvím a hynutím zvířat.

Izajáš 28,16-18 říká: „Já to jsem, kdo za základ položil na Sijónu kámen, kámen osvědčený, úhelný a drahý, základ nejpevnější; kdo věří, nemusí spěchat. Za měřicí šňůru beru právo, za olovnici spravedlnost. Lživé útočiště smete krupobití a skrýši zaplaví vody. Vaše smlouva se smrtí bude zrušena a vaše úmluva s podsvětím neobstojí..“ Cizoložství lze chápat jako „lež“ či v jiném překladu „podvod a zradu“ na smlouvě, kterou mají manželé mezi sebou. To přináší do manželství smrt a důsledkem je neexistence (chcete-li smrt) dětí, které se v tomto manželství mohly narodit. A je to opět „základ položený na Sijónu“, který ruší lež a smlouvu se smrtí.

8 – Kobylky souvisejí s krádežemi možná až příliš jednoznačně: jakou měrou měříme, takovou bude naměřeno i nám. Pokud krademe, budeme sami okradeni. Je jedno, jak kobylky vypadají, ale pokud jsme kradli, budeme po jejich odchodu něco postrádat.

9 – Jak tma a temnota souvisí s lživým svědectvím o bližním, s jeho pomlouváním? Zdá se být jasné, že lži ani pomluvy nepřinášejí světlo, do vztahů ani jinam.. jistě každému vytane řada konkrétních příkladů, které se tohoto týkají.

10 – Smrt prvorozených a závist? Že by byl farao ve svém postoji a akcím vůči Židům motivován závistí? Je to tak nepřijatelná myšlenka? 

Ježíš do Egypta musel, přesto – anebo právě proto? – v Kristu nelze žít v Egyptě (= v egyptském otroctví symbolizujícím hřích).